Nier: Automata review

Door Greg Amer 7 jaren geleden

& NieR Automata trailer en gameplay video's

Wat is leven? Wat betekent het om te leven? Kunnen we boeten voor onze zonden uit het verleden, of zijn we gedoemd om de geschiedenis voor altijd te herhalen? Misschien had je deze vragen niet direct verwacht bij het spel Nier: Automata, een spel wat op het eerste gezicht gaat over een sexy robot die met haar zwaard tegen andere robots vecht en een pratend laser torentje. Maar met dit soort filosofische existentialisme krijg je te maken als je het spel speelt. Maar wees gerust: het door Platinum Games ontwikkelde spel zit vol met indrukwekkende acrobatiek en heftige zwaardgevechten.

Platinum Games staat voornamelijk bekend om zogenaamde third-person action games (denk bijvoorbeeld aan: Gear Rising: Revengeance, Vanquish en Transformers: Devastation), maar met Nier: Automata hebben ze een kleinschalige open RPG wereld ontwikkeld. Door steeds sterke wordende vijanden te verslaan ga je level up en zul je steeds meer nieuwe wapens vinden, nieuwe gebieden verkennen: variërend van bossen tot woestijnen en zelfs een gezonken stad. Voer opdrachten uit en collecteer crafting materials, zodat je je uitrusting en wapens kunt verbeteren. Alle kenmerken van een echte RPG game zijn dus aanwezig, maar er is ook ruimte voor waanzinnig snelle vecht scenes.

Gameplay trailer NieR Automata:

De drie helden van het spel Nier: Automata zijn allemaal wendbare, krachtige strijders die uitstekend uit de voeten kunnen met katana zwaarden, speren, fist bracers en nog veel meer indrukwekkende wapens. Door de vast 60fps framerate in het spel verlopen de gevechten erg soepel en zijn ze leuk om naar te kijken, vooral als iemand er even een dikke kickflip ingooit (dat is dan weer mijn persoonlijke favoriet, vandaar).

In het spel kun je met plug-in chips je skills customizen in Nier: Automata. Door het gebruik van een Plug-in Chip kun je naar eigen inzicht je speelstijl aanpassen en bijvoorbeeld meer de nadruk leggen op aanvalskracht dan op verdediging skills. Deze Plug-in Chips kunnen gekocht worden, maar je verkrijgt ze ook door enemy drops. In combinatie met je wapen keuze dragen de Plug-in Chips behoorlijk bij aan je speel strategie.

En als je vastzit in het spel of het lukt je niet om je vijanden te verslaan dan is er zelfs een Plug-in Chip set waarmee je het spel voor je laat spelen. Ik had bijvoorbeeld heel veel moeite met een bepaalde vijand (baas) en toen heb ik de auto-Evade Chip ingezet, terwijl ik wel nog zelfs de controls had over de rest van mijn capaciteiten. Met de juist inzet van de Plug-in Chips kun je ontzettend veel uit het spel halen, ik vind het echt een geniale optie in het spel.

NieR: Automata Jump Festa Trailer - Aankondiging van een nieuw wapen:

De diversiteit van Nier: Automata is benoemenswaardig. Het ene moment ben je met een quest bezig in de ruïnes van een stad en het volgende moment bevind je je al sprintend in de kasteel gangen in een compleet andere modus. Of je speelt opeens met een topview waarbij je een spervuur van allerhande projectielen moet zien te ontwijken.

In het spel zijn er genoeg wapens te vinden om verschillende wapensets uit te proberen. Ik moet wel zeggen dat ik niet snel geneigd was om te wisselen van wapenset. Zodra ik lekker uit de voeten kon met mijn wapens vond ik het wel chill om ze gewoon te blijven gebruiken. Dat komt deels ook omdat het upgraden van je wapenset best wel wat tijd en moeite kost. Dus als ik dan mn favoriete zwaard flink had opgewaardeerd was ik niet snel geneigd om eens een nieuwe speer te proberen bijvoorbeeld.

Wat opvalt bij Nier: Automata is dat de soundtrack die bij het spel hoort waanzinnig goed in elkaar steekt. Dit keer geen synthetische geluidjes of andere oppervlakkig geneuzel om het te futuristisch / sci-fi te laten overkomen. De soundtrack bestaat uit steeds heftiger wordende strijkers, intimiderende drum geluiden, krachtige chants, klokkenspel en ietwat treurige piano muziek. De soundtrack past perfect bij het spel. Complimenten zijn op z’n plaats.

Nier: Automata is een zeer indrukwekkend spel met af en toe verrassende wendingen en opties. Zoals bijvoorbeeld Plug-in Chip sets. Er zijn verschillende endings aan het spel en gedurende het spel kom je genoeg verrassingen tegen, ook kun je easter eggs vinden. Nier: Automata is een van de meest exciting games van dit jaar.

Nier: Automata kopen voor de PC

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Ontvang elke week het laatste nieuws in je mailbox!